2 mrt. 2022

Interview met Primo magazine - Experte Veronique van De Steen ontleedt je romantische verlangens

delen
Interview met Primo magazine - Experte Veronique van De Steen ontleedt je romantische verlangens

Maken apps en datingservices op het internet klassieke relatiebureaus overbodig? ‘Zeker niet’, zegt Veronique Van de Steen, die het matchmaking- en relatiebureau Altēro leidt. ‘Zoek je een echt duurzame relatie die is afgestemd op je persoonlijkheid en je verlangens, dan bieden wij zoveel meer dan de oppervlakkige nieuwe media, zowel voor jonge als voor oudere mensen.’

Was het de voorbije twee jaar door de corona-crisis bijwijlen al problematisch om je sociale contacten te onderhouden, een nieuwe relatie was er wellicht al helemaal niet bij. Noch persoonlijk daten. Nu dat stilaan aan het veranderen is, kan je daarvoor eventueel weer beroep doen op professionele hulp, want ondertussen hebben velen al ontdekt dat op eigen houtje de partnermarkt op het internet verkennen niet enkel veel tijd vraagt, maar ook veiligheidsrisico’s inhoudt en zelden leidt tot een duurzame, harmonische relatie. Ook op die klassieke professionele markt is het aanbod echter groot. Een van de bureaus die zich onderscheidt, is het matchmaking- en relatiebureau Altēro, dat niet enkel mensen aan elkaar voorstelt maar daarbij ook o.a. coaching aanbiedt en dit op basis van wetenschappelijk verantwoorde technieken. ‘Het is ons streven mensen relationeel gelukkig te maken, maar op een duurzame basis’, zegt zaakvoerder en relatie-experte Veronique Van de Steen.

Waarom is er naast apps en datingsites nog behoefte aan een bureau als Altēro?

Veronique Van de Steen: De corona-crisis heeft velen naar het internet gedreven maar we ondervinden dat mensen het online-daten moe zijn. Het is weinig betrouwbaar omdat mensen zich online kunnen voordoen zoals ze willen, ze kunnen zelfs een hele persoonlijkheid bij elkaar fantaseren zonder dat je daarop enige controle hebt. Bovendien is het zeer tijdrovend vanwege het overweldigende aanbod, zodat je maar van de één naar de ander blijft scrollen. Er gaat ook een grote vrijblijvendheid mee gepaard. Mensen communiceren met iemand die van het ene op het andere moment verstek kan geven, zonder uitleg, zonder feedback. De grote verdwijntruc zeg maar. Dat doet mensen die soms al onzeker zijn, nog meer twijfelen aan zichzelf. Er zijn immers nogal wat mensen die dit, omdat datingsites en apps dikwijls goedkoop of zelfs gratis zijn, enkel gebruiken voor de fun. Of om hun marktwaarde te meten. Mensen ervaren het online-daten dikwijls als weinig veilig en van privacy is er dikwijls amper sprake. Kom je bij ons, dan weet je dat wij enkel werken in functie van duurzame relaties, dat de mensen met wie we je in contact brengen niet enkel virtueel maar ècht single zijn en dat discretie wordt verzekerd. Bovendien word je bij ons begeleid door gediplomeerde professionelen die alles uit de kast halen om je de beste slaagkansen te garanderen. Het betekent ook tijdswinst en veiligheid, en de zorgen die met het traditionele en het online-daten gepaard gaan, nemen we van je over.

Jullie accepten niet zomaar een profiel maar bespreken met de klant zijn verwachtingen en wat hij zelf heeft te bieden. Hebben velen niet net onrealistische verwachtingen?

Om onze mensen de beste service te bieden, moeten we hen goed leren kennen en moeten die mensen, dat is al even belangrijk, zelf ook een goed en realistisch beeld krijgen van wie ze zijn, wat ze verwachten, welke normen en criteria ze hanteren bij het kiezen van een potentiële partner, wat hun hechting-stijl is, hoe hun waarden-kompas in elkaar zit, wat hun visie is op seksualiteit. Aan de hand van een vragenlijst, psychologische testen en diepgravende interviews brengen we dat allemaal in kaart en houden we de klant feitelijk een spiegel voor. Dat kan tot zeer relevante inzichten leiden, niet enkel voor ons als matchmakers maar in de eerste plaats ook voor de klanten, die een veel realistischer beeld krijgen van wat ze ècht verlangen en hoe accuraat of haalbaar dat is. Dat is heel efficiënt, ook bij oudere mensen, vijftigplussers die om welke reden ook alleen zijn gevallen, een nieuwe partner zoeken en daarbij onbewust het verlanglijstje hanteren dat ze ook als twintigjarige al voor ogen hadden. Alleen zijn ze nu dertig jaar ouder en als mens geëvolueerd. Om hen daarbij te begeleiden, tot die inzichten te komen en dat nieuwe perspectief vervolgens toe te passen op een nieuw verwachtingsmodel, kunnen ze bij ons beroep doen op gediplomeerde seksuologen, psychologen, dating-coaches en therapeuten.

Jullie gaan prat op een wetenschappelijke benadering. Hoe wetenschappelijk is dat?

Ons team bestaat uit gediplomeerde professionelen en we baseren ons op de meest recente inzichten inzake relaties en menselijke verhoudingen, onder meer de studies van biologisch antropoloog Helen Fisher, een expert op het gebied van de biologie in de liefde en aantrekkingskracht. Zij omschreef vier liefdestypes. We bepalen welk type je bent en welk type daar best bij aansluit. Ben je bijvoorbeeld een bouwer, dan zal familie alles voor je betekenen. Ben je eerder een verkenner, dan ben je iemand die altijd nieuwe impulsen nodig heeft. Ben je een regelaar, dan zal je liefst alles zelf in handen nemen. Aan de hand daarvan en van andere testen brengen we in kaart wat je in anderen aantrekt dan net afstoot. We screenen en voeren diepte-interviews uit om eventuele blinde vlekken in te vullen. Al die zaken en de psychologische testen moeten uiteraard door geschoolde mensen worden geïnterpreteerd en onderbouwd worden aangebracht, zodat de klant oppervlakkige verlangens en criteria overstijgt, en bruikbare inzichten krijgt in wie hij of zij werkelijk is, wat zijn of haar echte verlangens en relationele noden zijn en welke niet. Die kennis stelt ons niet enkel in staat gericht te selecteren naar eventuele datingkandidaten, maar geeft de klant ook bruikbare handvaten mee om daar goed mee om te gaan.

Doet dat geen afbreuk aan de romantiek?

Bij onze aanpak is daar juiste alle ruimte voor. Andere relatiebureaus hanteren testen waarop algoritmes worden losgelaten en dan is er inderdaad geen ruimte meer voor romantiek en emotie, enkel voor statistische gegevens. Dat laten wij volledig los. De diepte-interviews zijn net bedoeld om het emotionele en het rationele te combineren tot een evenwichtig geheel waarbij ten volle rekening wordt gehouden met waar je precies naar op zoek bent. Immers, liefde is geen exacte wetenschap. Onze kracht is net dat persoonlijke contact met de klant en het menselijke inzicht. We peilen samen naar wat je echt wilt, wat je echt gelukkig en blij maakt. Dat zit dikwijls in kleine zaken waar je niet eens meer stil bij staat en overstijgt veelal het cliché als zouden mannen enkel fun en passie nastreven en vrouwen vooral geborgenheid en zekerheid. Maar wat al onze klanten alleszins wél gemeen hebben, is dat ze op zoek zijn naar een duurzame relatie. Na elke date analyseren we samen met de klanten was er is gebeurd, wat zijn of haar emotionele reacties waren enz. We sturen mensen niet op dating met een checklist waarop ze één en ander moeten afvinken, maar peilen naar hoe ze het hebben beleefd en of er voldoende gezonde nieuwsgierigheid is om een tweede stap te zetten en de ander opnieuw te ontmoeten. Veel mensen zijn juist geneigd zo'n date eenzijdig rationeel te benaderen terwijl wij hen juist dichter bij hun emotionele beleving brengen. We zorgen er dus voor dat ook de romantiek haar rol en kansen krijgt bij zo'n gearrangeerde date.

Ook bij oudere mensen?

Ja, natuurlijk, romantische gevoelens sterven niet af met ouder worden, al zal men misschien wel een andere, defensievere houding aannemen. Oudere mensen zijn soms al emotioneel gekwetst en hebben al iets opgebouwd, zodat ze zich veilig genoeg willen weten en bijvoorbeeld eerder een partner zullen zoeken die financieel zelfbedruipend is. In tegenstelling tot wat men soms denkt, zijn het eerder de dames die zo’n stap zetten dan mannen, die nog een vorm van schroom moeten overwinnen omdat er bij hun generatie nog altijd veel misvattingen bestaan rond relatiebureaus. Vroeger zag men het naar zo’n bureau stappen als iets voor mislukkelingen, mensen die er zelf niet in slaagden om een partner te vinden. Dat is volkomen passé. We helpen mensen uit allerlei milieus, ook hoger opgeleiden en succesvolle zelfstandigen, dikwijls mensen die er niet de tijd voor hebben en soms ook niet de brede sociale contacten op nahouden om zelf een potentiële partner te zoeken en te selecteren. Dat doen we voor hen, als een vorm van ‘ontzorgen’.

Wat is jullie slaagpercentage?

Om en bij de 47 procent. Ik weet dat veel collega’s uitpakken met een hoger slaagpercentage, soms tot 80 tot 85 procent, maar dat is onrealistisch. Het komt er op neer dat die collega’s elke date quoteren als een match en dus als een succes. Dat doen wij niet. Wij brengen enkel de geslaagde duurzame relaties in rekening en dan is 47 procent heus wel een heel goed resultaat.

Jullie doen niet enkel aan matchmaking en coaching, ook aan ‘beleving’. Wat houdt dat in?

Dat we de meest uiteenlopende activiteiten organiseren voor singles die niet meteen uit zijn op het vinden van een nieuwe partner. Soms is men daar nog niet klaar voor, omdat men nog in een rouwproces zit of men er nog niet uit is of men wel een nieuwe relatie wil. Voor singles is het soms lastig sociale activiteiten te vinden waar ze zich niet het vijfde wiel aan de wagen voelen en daar helpen we hen bij, zodat ze, zonder de druk om iemand te vinden, hun vrienden- en kennissenkring kunnen uitbreiden. Dat kan gaan om zowel culinaire, culturele of sportieve activiteiten en zelfs reizen. Niet in de ‘Hotel Romantiek’-optiek, maar als reizen voor singles waarbij niemand zich uitgesloten of ‘anders' hoeft te voelen. Daaruit zijn al mooie vriendschappen voortgekomen, ook al hoeft dat niet tot romantische relaties te leiden. Het kan evenwel een eerste opstap zijn om daarin toch verder te gaan. In wezen komt het er op neer dat wat wij mensen vooral willen helpen om gelukkiger in het leven te staan. Want is dat niet wat we allemaal willen?

Tekst: Dominique Trachet voor PRIMO Magazine – 01/03/2022