De kracht van positief perspectief

De kracht van positief perspectief

Elke dag brengt een nieuw verhaal. Leuke en minder leuke gebeurtenissen wisselen elkaar af. Uiteraard krijgen we soms ook te kampen met slecht nieuws en erge dingen die ons overkomen.

Voor sommige mensen is het leven dan ook een aaneenschakeling van teleurstellingen, de ene al erger dan de andere. Geteisterd zijn en vol angst voor wat de dag van morgen brengt. In de stroom van negatieve gebeurtenissen en de bijhorende negatieve gedachten wordt het onmogelijk iets positiefs waar te nemen, of het wordt meteen teniet gedaan door iets negatiefs. Het lijkt wel of deze mensen pech aantrekken en het leven stelt hen danig op de proef. Het glas is altijd half leeg.

Andere mensen daarentegen slagen erin de dingen steevast te zien op een positieve manier. Zij beschikken over het vermogen om situaties in een zodanig referentiekader te plaatsen dat zij het gevoel hebben de situatie meester te zijn. Zij kunnen een situatie die ogenschijnlijk negatief is in een zodanig perspectief plaatsen dat ze toch als positief wordt ervaren. Voor deze mensen is het glas altijd halfvol, hoe leeg het voor een ander ook mag lijken. 

Hier dus het axioma: “Hoe je het leven ervaart, wordt in de eerste plaats bepaald door het perspectief dat je inneemt. Onze gedachten en gevoelens wisselen, al naargelang de betekenis die we toekennen aan situaties en gebeurtenissen”. We gaan er even dieper op in.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen realiteit. Je kan een bepaalde situatie of een periode in je leven op 2 manieren bekijken : ofwel zie je de positieve kant, ofwel zie je enkel de negatieve kant. De ‘bril’ waarmee je deze situatie bekijkt, wordt bijna altijd gekleurd door je manier van denken. Positieve gedachten trekken andere positieve gedachten aan. Maar: negatieve gedachten dragen bij tot een gevoel van ontevredenheid en teleurstelling. Daarom is het erg belangrijk om je negatieve gedachtegang om te zetten.

Hieronder volgen een aantal algemene denkpatronen. Wanneer je je hiervan bewust wordt, wordt het makkelijker om negatieve gedachten om te zetten in een positieve overtuiging.

Stop met “alles-of-niets” denken

Het “alles-of-niets” denkpatroon, we noemen het ook wel zwart-wit denken, laat weinig ruimte voor de dingen daartussen. Maar de realiteit is natuurlijk grijs, grijzer, grijst…

Woorden zoals altijd, nooit, onmogelijk, verschrikkelijk en perfect zijn, laten weinig ruimte voor interpretatie of om flexibel te denken.

Stop met “had ik maar…” of “ik zou beter….”

Het heeft geen zin om te blijven malen over het halflege glas. Het verleden is voorbij en zonder twijfel nam je op dat moment in je leven een beslissing die goed aanvoelde. Dit cirkel denken dient tot niets, het enige wat je bereikt is dat je je in het hier en nu nog slecht voelt.

Vermijd veralgemeningen

Veralgemeningen maken dat als iets mis gaat, je automatisch denkt of gelooft dat ook wat volgt negatief zal zijn. Over-veralgemening is een andere manier van negatief denken. Denk nog eens na over je woorden en herformuleer je denken. Probeer de omstandigheid op een positieve manier te zien. “Jij luistert nooit naar mij” kan je herkaderen naar “Ik ervaar dat je nu niet naar mij luistert”. Deze herkadering ligt waarschijnlijk dichter bij de waarheid en is minder overdreven.

Probeer het goede te zien

Als we niet oppassen, kan hardnekkig pessimisme een gewoonte worden. Het glas is dan altijd half leeg. Je kan je mentale filter veranderen door het goede te zien van elke mogelijkheid of gebeurtenis. Een lange file op de autoweg richting Brussel is misschien de perfecte gelegenheid om je ouders eens te bellen.

Stop met koppig zijn.

Koppig vasthouden aan je mening heeft een prijs. De behoefte om gelijk te hebben zorgt voor meer negatieve gedachten omdat we ons (onbewust) verzetten tegen de kwestie die er in de eerste plaats was. Om innerlijk rust en geluk te vinden, is het soms nodig om alles achter je te laten, om dingen van je af te zetten.

Vat niet alles zo persoonlijk op

Niet iedereen denkt continu aan jou. Niet elke nieuwe idee is kritiek op jou.

Angst, achterdocht en onzekerheid zorgen er voor dat we ervan overtuigd zijn dat de reactie van anderen, direct op onszelf van toepassing is. Word je bewust van deze emotionele gedachtegang en vat niet langer persoonlijk wat niet expliciet zo gesteld is.

Relativeer en leer genieten

Geniet van de goede dingen die je overkomen. Negeer of minimaliseer ze niet.

Tegenslag, een mislukking en andere obstakels kan je niet vermijden. Ze horen bij het leven. Daarom moet je op dagen dat alles wel goed gaat, genieten van de dingen. Hoe klein ze ook zijn, waardeer dit.

Positief denken is de makkelijkste manier om succes en geluk in je leven te ontwikkelen. Toch is het niet altijd makkelijk. Onthoud daarom enkele van deze vastgeroeste denkpatronen die voor jou van toepassing zijn en proef de heilzame werking van bewustwording. Als je positiever gaat denken, ervaar je meer succes en voel je je beter over jezelf. Positieve gedachten helpen je de dag door, helpen je je doel te bereiken en te genieten van je leven.

Interesse naar meer ?

Change your live in 7 days – Paul McKenna

Leef in balans – Wayne W. Dyer

Related posts

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *