Hoe gelukkiger worden ?

Hoe gelukkiger worden ?

Bl_gelukkig-wordenBen jij gelukkig ? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar toch zullen heel wat mensen weifelend antwoorden.

Gelukkig zijn is geen permanente gewaarwording, het is een aaneenschakeling van individuele momenten waarin je je bewust wordt van een dieper tevredenheidsgevoel.  Soms komt het op als een flitsende gedachte, andere keren is het diepe gelukzaligheid die langer blijft nazinderen. Tijdens die bewustwordingsmomenten word je vervuld met warmte en zingeving.

Je gelukkig voelen is onafscheidelijk verbonden met bewustwording.

Dat impliceert dat wanneer je bewuster leeft, je je automatisch ook gelukkiger zal voelen.  Bewust leven is echter niet voor iedereen even makkelijk. Heb jij ook wel eens het gevoel dat je geleefd wordt ? Dat je geen tijd hebt voor jezelf ?  Dat het leven voorbijvliegt zonder dat je kan zeggen dat je gelukkig bent ?

Hier volgen enkele oefeningen die je kunnen helpen om bewuster te worden en bijgevolg ook gelukkiger. Kies één oefening en voer ze zorgvuldig uit, kies vervolgens een volgende opdracht. Je zal merken dat je nieuwe energie krijgt en tevredenheid ervaart. Neem niet teveel hooi op je vork, het is veel belangrijker de oefening helemaal  uit te voeren.

  1. Maak een lijstje van je voornaamste energievreters, probeer de top 3 weg te werken door je anders te organiseren.
  2. Zoek meer lichamelijk contact met de mensen die je graag hebt:  geef een knuffel, een hug of een gemeende kus.
  3. Maak een lijstje van 8 dingen waarvoor je dankbaar bent.  Bewaar dit briefje op een speciale plaats.
  4. Zeg deze week 3 keer ja tegen een situatie waar je normaal gezien nee zou zeggen.
  5. Is er iemand die jouw zorg of aandacht zou kunnen gebruiken ? Zoek die persoon op.
  6. Maak een lijstje van 4 dingen die je nog zou willen leren. Kies er eentje uit en maak er werk van.
  7. Neem tijd voor stilte of bezinning, het moet niet veel zijn, elke dag een beetje.
  8. Met wie had je al lang willen bijpraten ? Doe dit deze week nog. Of zoek een familielid op dat je al lang niet meer gezien hebt.
  9. Maak contact met de natuur. Ga wandelen in het groen of  loop met je blote voeten door het gras of het zand.
  10. Kijk  elke ochtend in de spiegel en glimlach gedurende 5  seconden naar jezelf.

Dit is een handvol oefeningen die je kunnen helpen om meer betekenis te ervaren en je gelukkiger te voelen. Maar een leven naar meer zingeving vult iedereen voor zichzelf in. Het betekent gaan voor bewuste keuzes, bewust dingen doen, ervaren wat ze betekenen, welke invloed ze hebben op anderen, welke intenties erachter zitten, welke energiestromen precies spelen, wat je teweeg brengt enz.

Ook al denk je dat je hier geen tijd voor hebt of dat het allemaal flauwekul is, ik nodig je uit om het toch te proberen. Je hebt niets te verliezen en het kan misschien wel werken voor jou.

Related posts

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *