Hoeveel weegt jouw emotionele bagage?

Hoeveel weegt jouw emotionele bagage?

Hoeveel weegt jouw emotionele bagage?

De juiste partner vinden, heeft veel te maken met de mate waarin je klaar bent voor een nieuwe relatie. Dat lukt beter als je niet te veel emotionele bagage meedraagt. Wat breng je mee uit een vorig leven? 3 zware koffers of een travel light rugzakje? Doe de test en lees waarom en hoe je kan leren loslaten.

Iedereen draagt emotionele bagage met zich mee, onze zogenaamde ‘rugzak’. Sommige mensen hebben veel emotionele bagage en anderen heel wat minder. Ik vergelijk het graag met reizigers op de luchthaven. Je ziet mensen trekken en sleuren met een karretje vol zware koffers. Bij de check-in hebben ze overgewicht te betalen. Anderen dragen enkel een handig rugzakje en kunnen meteen door naar de gate.

Enkel door het verleden los te laten, kan je vooruitgang boeken.

Sterk emotie uit het verleden.

Emotionele bagage is elke sterke emotie uit het verleden die je tegenhoudt om volledig in het nu te staan of vooruit te gaan. Die sterke emotie kan zowel positief als negatief zijn. Sterke negatieve gevoelens kunnen haat of kwaadheid zijn. Een voorbeeld van sterke positieve gevoelens is: hij/zij was de liefde van mijn leven.

Emoties uitpakken.

Wanneer we ons willen openstellen voor een nieuwe relatie, gaan we best eerst die emoties uit het verleden ‘uitpakken’. Niet altijd makkelijk. Als Dating Coach moedig ik je aan om dat stap voor stap te doen. De eerste stap is dus het verleden achter je laten, enkel zo kan je vooruitgang boeken.

Sneller vooruit.

Minder belangrijke dingen kunnen we makkelijk loslaten zonder achterom te kijken. Maar wanneer het over belangrijke zaken gaat zoals een duurzame relatie en een sterke connectie met het verleden is het heel wat moeilijker om vooruit te raken. De Amerikaanse psychologe Dr. Terri Orbuch, bewijst in haar onderzoek dat mensen die aangeven geen of weinig gevoelens te hebben voor hun ex-partner sneller vooruitgang boeken.

4 goede redenen om het verleden los te laten.

Zolang je vasthoudt aan het verleden kan je geen nieuwe relatie starten en dus geen nieuwe ervaringen opdoen. Je gaat steeds het heden vergelijken met het verleden. En aftoetsen wat wel en niet werkt.

Wanneer je het verleden niet los kan laten, beland je makkelijk in een cirkel van negativiteit. En dat trekt nog meer negativiteit aan. Een voorbeeld. Els was nog steeds razend op haar ex-partner. Wanneer ze op date ging met een potentiële partner startte ze een klaagzang en kwamen alle negatieve emoties terug naar boven. Resultaat: deze nieuwe man zocht geen contact na de eerste date. Els bevestigde voor zichzelf: ‘zie je wel, alle mannen zijn hetzelfde, ze doen geen enkele moeite’. Uiteindelijk wordt dit een selffulfilling prophecy.

Vasthouden aan het verleden heeft impact op je gezondheid. Het geeft een verhoogde kans op stress, depressie en vermoeidheid. Je voelt je minder goed in je vel.
En dit is wellicht de belangrijkste reden: wanneer je kinderen hebt, kan het ook een impact hebben op hun welbevinden. Wanneer je als ouder niet in staat bent om hier zo constructief mogelijk mee om te gaan, kan dit afstralen op het geluksgevoel, de gezondheid en de schoolresultaten van de kinderen.

Doe de test.

Geef jezelf 1 punt voor elke ‘ja’ en tel je score op.

  1. Heb je foto’s/kaders in huis of andere zichtbare herinneringen aan je ex?
  2. Betrap je jezelf erop dat je soms wenst dat je nog samen zou zijn met je ex, ook al zie je nu iemand anders?
  3. Bel je soms naar je de voicemail van je ex enkel om zijn/haar stem te horen?
  4. Kijk je soms op Facebook, LinkedIn, Instagram om je ex te volgen? De laatste foto’s te bekijken en te zien met wie hij/zij omgaat?
  5. Ga je naar de lievelingsplekjes van jou en je ex?
  6. Wanneer de naam van je ex wordt genoemd, heb je dan een sterke reactie? Dat kan een hele goede zijn of een hele slechte.
  7. Wanneer je met je ex praat, merk je dat je kwaad wordt of emotioneel, los van wat hij of zij zegt?
  8. Huil je soms of voel je je verdrietig wanneer je denkt aan je vorige relatie?
  9. Vergelijk je nieuwe mensen in je leven of nieuwe partners met je ex-partner?
  10. Twijfel je soms of je aan een potentiële nieuwe partner jouw geheimen en levensverhalen kan toevertrouwen?

8 tot 10 punten

Je emotionele bagage is erg zwaar. Je probeerde misschien allerlei zaken om ze te kunnen dragen. Ondanks je inspanningen, heeft je gehechtheid aan het verleden een serieus effect op jou en mogelijke nieuwe kennismakingen/relaties. Het is aangewezen verschillende manieren te leren om je verleden te herschikken. Zodat je kan beginnen met een schone lei om een gezonde relatie een kans te geven.

5 tot 7 punten

Je spreekwoordelijke bagage is nog te zwaar. Er kunnen geen nieuwe emoties bij. Het is belangrijk dat je leert om het verleden uit te pakken en je belasting te verminderen. Het zal je helpen om klaar te zijn voor een nieuwe relatie.

2 tot 4 punten

Hoewel je emotionele bagage misschien hanteerbaar lijkt, word je er mogelijk van weerhouden om je emotioneel open en beschikbaar te stellen voor een nieuwe partner of relatie. Probeer te identificeren wat het gewicht van het verleden is. Zo kan je het loslaten en volledig in het heden leven.

0 tot 1 punt

Welke emotionele bagage? Je bent helemaal klaar voor een nieuwe liefde.

Hoe doe je het? 5 tips om een streep te trekken onder het verleden.

Ontdoe je van emotionele triggers.

Een huwelijksgeschenk, een meubelstuk dat je samen koos, zijn allemaal zaken die kunnen functioneren als trigger. Rommel je huis, je wagen, je kantoor op.

Kijk naar het verleden op een objectieve manier.

Hoe jij naar het verleden kijkt, strookt niet altijd met de realiteit. Praat met vrienden en familie, ze kunnen je helpen om je inzicht bij te sturen. Deze feedback zal je een objectieve blik geven, waardoor je het verleden makkelijker los kan laten.

Doe leuke dingen voor jezelf.

Droomde je er altijd van om piano te leren spelen of een marathon te lopen? Zaken die niet konden in je vorige relatie? Bij high energy activiteiten zoals yoga, zwemmen of golf ligt de focus op de activiteit en kan je je hoofd volledig leegmaken. Ook bij tekenen, dansen, tuinieren, paardrijden, mountainbiken, biljarten … dien je je volledig daarop te concentreren. Je bent in het heden en raakt in de flow. Je zal merken dat je stressniveau daalt.

Schrijf een brief naar je ex-partner, wekelijks of maandelijks.

Welke emotie voel je? Ik voel me kwaad, verdrietig, kan het niet geloven…Waarom voel je je zo? Welk effect heeft dit op je huidige leven?
Verstuur deze brieven niet, hou ze bij. Het gaat vooral het loslaten van emoties door ze neer te schrijven. Je zal merken dat je emoties zullen verzachten na een tijd. Je kan dit zelf evalueren of aan een professional voorleggen.

Herbepaal de schuld.

Geef de schuld niet aan je partner of aan jezelf. Leg de schuld bij de relatie. Jullie waren te jong of te verschillend. Of jullie hadden andere verwachtingen van de relatie. Door de schuld bij de relatie te leggen, laat je ook de emoties die erbij horen voor een deel los. Daardoor kan je je makkelijker opnieuw openstellen en vertrouwen hebben in de toekomst.

Veronique Van de Steen, zaakvoerder Altero

Related posts

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *